maart 01, 2006

Ophokplicht voor burgerlijk ingenieurs van kracht

De politie zal de ophokplicht voor burgerlijk ingenieurs, die voor het hele land geldt sinds 1 maart, controleren. Van bedrijven en universiteiten die er zich niet aan houden, worden de burgerlijk ingenieurs in beslag genomen. Dat zei de minister van Volksgezondheid, Rudy Demotte (PS), gisteren in de Kamer. Demotte rekent erop "dat de bedrijven doen wat ze gevraagd wordt."

Sinds woensdag zie je burgerlijk ingenieurs niet meer op straat rondlopen, laat staan een cafe binnenduiken. Voor een keer klaagt de horeca geen steen en been.

"Ja, zoveel burgies komen sowieso niet op cafe", geeft de uitbater van cafe "Op den Hoek" toe. "Meestal als die aan de drank zitten, dan gebeurt dat in de context van het verenigingsleven, of ook wel in het geniep. Het zijn niet echt wat je noemt 'Boergondiers'. Nog een geluk, he, als ik wist dat het levensgenieters waren zou ik nog meer schrik hebben als ik over een brug moet rijden."

Wat weet de man in de straat over de drastische maatregelen die thans van kracht zijn?

"Voor de volksgezondheid, he", antwoordt Fons Verbinnen, als we hem vragen naar het hoe en waarom van de ophokplicht. "Je mag alleman zomaar niet laten loslopen, anders wordt het een kermis. En ik zie hier toch geen smoutebollenkraam staan, nietwaar?"

Fons Verbinnen
Fons Verbinnen, actief in de KWB, vindt de ophokplicht eeen goede zaak


"Burgerlijk watte? Ik ken dat nit", geeft Pier Poot uit Lubbeek grif toe. "Stapelen vind ik zo al moelijk genoeg. Kan ik nu eindelijk mijn kip opeten?"

Pier Poot
Pier Poot tot onze fotograaf: "Eet uw kip op!"


"Ik voel me toch een stuk veiliger", geeft Katja Voetbalveld nog mee. "De kans op besmetting is anders toch wel groot. Zelfs als je op de bal speelt", knipoogt ze.

Katja Voetbalveld
Katja Voetbalveld heeft een boodschap voor burgies: de boom in!


De ophokplicht is van kracht nog minstens tot eind maart en kan, afhankelijk van het ontdekken van besmettingshaarden, nog met verscheidene maanden verlengd worden.

Geniet ervan. (pl)