februari 21, 2006

Emmeren nieuwste buzzword in biz management

Een manager met een beetje street credibility heeft altijd de mond vol van de laatste buzzwords. Wie zaken niet kan doen opborrelen en niet weet hoe belangrijk ophopen kan zijn voor een online discussie, die kan beter de boeken dicht doen. Een kort overzicht van de belangrijkste termen voor beter biz management.

Jay en Jason Volders, specialisten in de streetbizneztaal, hameren meteen van de eerste minuut van ons gesprek op het buzzword dat vandaag de ronde doet: "Emmeren, emmeren, en nog eens emmeren!"

"Ja, wie nu nog het belang van bucketizing niet kent, die laat duidelijk kennen dat hij al een paar maanden niet meer in de loep is," benadrukt Jason. "Als je de laatste drie weken de bizactua gevolgd hebt, dan ben je ongetwijfeld aangespoord, zo van: 'We loepen je even in, en als je even kan zeggen welke buckets je denkt we best hanteren, dat zou handig zijn. Pile on!' Ja, als je dan nog niet kan opborrelen welke emmers echt belangrijk zijn, dan ben je dus niet mee."

"Ja, en dan moet je niet afkomen met 'dat is voor mij niet hi-pri' of 'I don't touch that', want dan geef je niet thuis. OOF is out of touch. Dan is je reputatie nauwelijks ghetto-fabulous", voegt Jay er keihard aan toe. "Dan ben je iemand die untouchable is."

Jay en Jason Volders
Jay en Jason Volders, gurus van de street credibility: more than ghetto-fabulous

Wat raden de broers Volders aan voor diegene die al dat lingo moeilijk om volgen vindt?

"Als iemand je vraagt of je dit of dat even kan scrubben of je verwijt dat er teveel dupes in je documentatie zitten, dan kan je altijd even heel vertrouwelijk om uitleg vragen" sust Jay.

"Ja, dat zie je toch wel vaak", bevestigt Jason, "Dan staat er onderaan zo'n email van 'Als je het niet begrijpt, doe dan even een kleine r' en dan weet je van, ok, die kan ik vragen waar het precies op staat."

"Maar dan moet je wel niet de hele lijst spammen met je vraag, want dan sta je toch weer voor Piet Snot", waarschuwt Jay nog.

Maakt al dit vreemd gegoochel met termen alles niet nodeloos moeilijk?

"Nee, uiteindelijk is de vraag: wat is de user experience? En breekt innovatie die experience? En dan zeg ik toch: nee. Als er moet geƫmmerd worden, dan weet je meteen waar het opstaat. En scrubben is scrubben. Dat is ver van ghetto-fabulous, als je het mij vraagt."

Street Credibility
Een early adapter van streetbiztaal demonstreert de courante non-verbale vorm van "Alles is A-OK"