maart 21, 2006

Beveren Vlaams!

Nu op de Freethiel de technische staf er met een Franse slag werd uitgebonjourd en vervangen door de alom bejubelde Eddy De Bolle, verwachten de meeste waarnemers dat Beveren zich moeiteloos zal weten te handhaven in eerste klasse. Maar hoe zal de ploeg er volgend jaar uitzien? Reeds lang klinkt de verzuchting dat er meer Belgen in de ploeg moeten komen, maar nu gaan er ook stemmen op om alle spelers Vlaams te doen spreken.

“Ja, Eddy De Bolle zijn Frans, daar staat fameus veel haar op”, legt Karel Schuppemans uit, reeds dertig jaar materiaalmeester bij SK Beveren. “Bovendien vinden wij het belangrijk om de communicatie te bevorderen binnen de ploeg. Nu dat we met tien Ivorianen spelen is dat zo geen probleem, maar stel je voor dat we met een mengeling van Belgen en Afrikanen spelen. Dan is het toch goed als iedereen Vlaams kent? Trouwens, in onze glorietijd konden mannen als Schönberger en Erwin Albert ook meer Vlaams zulle dan 'Voor mij ne grote friet met tartaar.'"

Schuppemans
Materiaalmeester Schuppemans kent ook geen Frans


Willy Christens, webmaster van KSK Beveren, steekt eerst de loftrompet op en blaast er vervolgens eens goed op om Eddy De Bolle te bewierooken. “Ik zal het u eens voorlezen wat ik op de website schreef”, zegt Willy enthousiast. “Edy (sic) De Bolle heeft zijn debuut als hoofdtrainer van KSK Beveren allerminst gemist. Na een tumultueuze week slaagde hij er toch in de neuzen van de spelers in dezelfde richting te doen wijzen: richting de broodnodige driepunter van de hoop. Zoals door vele spelers aangekondigd in de media, zou een zege voor de déclic kunnen zorgen om het behoud veilig te stellen. De komende weken zullen uitwijzen of dit daadwerklijk tot uiting komt.”

We zijn onder de indruk van de analyse van Willy, maar vragen hem nu over de geruchten dat alle spelers in Beveren voortaan Vlaams moeten spreken.

“Ah ja, wat wals is, vals is,” geeft Willy mee. “Maar dat wil niet zeggen dat er volgend jaar geen Ivorianen meer bij ons zullen spelen, hoor.”

Hoezo dan? Wordt in Beveren "Schild en Vriend" in ere hersteld?

“Welnee. Maar we verwachten van alle spelers dat ze een paar Vlaamse klassiekers kunnen meezingen in de kleedkamers, want alles begint met een goede sfeer in de groep. We hebben al een lijst opgesteld met een stuk of vijf nummers.”

En wat staat op dat lijstje?

“Wel, iedereen weet dat ik ne geweldige fan ben van Mister Universe, Eddy Wally. Nog meer dan van onze Eddy. Dus had ik voorgesteld om Shanghai te kiezen. (Zingt:) Shanghai, amaai, amaai, als je echt wat wil beleven, moet je daar wezen. Helaas, vond onze voorzitter dat niet kunnen. Laat me duidelijk zijn: met diene gokchinees hebben wij niks te maken.”

Willy Christens
Willy Christens, die in zijn vrije tijd vaak Ik spring uit mijn vliegmachien zingt, is de webmaster van KSK Beveren


Maar welke nummers komen dan wel in aanmerking?

“Uiteraard zijn er een paar klassiekers zoals “Zeven anjers, zeven rozen” en “Droevig is deze wereld” die er absoluut bij zijn. Over de andere nummers kan ik nog niet uitweiden. Maar ik hoor wel dat er ook een nummer tussenzit van de Great Experiment.”

Buiten de lijntjes?

“Daar kan ik niks op zeggen, mijnheer.” (pl)