februari 03, 2006

Krant De Standaard nog voor begin ochtendspits uitverkocht

Paniek alom bij vele pendelaars in de Belgische stations en aan de krantenkiosken. Al om 7.00 uur vanochtend bleek de voorraad van De Standaard uitgeput.

Zelden gezien, zoveel verbaasde ochtendlijke gezichten. Nadat zij bij hun plaatselijke krantenboer waren langs gegaan moesten vele lezers vaststellen dat de kwaliteitskrant De Standaard niet meer in de rekken lag. Berustte dit op een fout bij de distributeur, of was er iets anders aan de hand?

Arigo Biesemans, krantenboer in het station te Schaffen, wist echter beter. “Toen ik vanmorgen de rolluik van mijn kiosk opende, werd ik overrompeld door een horde bakvissen. Allen wilde een gazet. Ja, de Standaard. Waarom. Ah, naar het schijnt staat er op de opiniebladzijde een artikel van TC. Matic, vroeg ik me af, maar nee. Maar daarom moesten ze allemaal de krant hebben. Terwijl normaal toch Dag Allemaal hun voorkeur wegdraagt.”

Arigo
Foto van onze verslaggever: Arigo, poserend voor zijn krantenkiosk

Wat verderop zagen we op het perron een jonge deerne, snikkend voor zich uitstaren. “Ah, zwijgt. Ik was te laat voor een krant. Ik had nochtans mijn wekker gezet op half vier om op tijd te zijn. Maar die andere trienen van mijn klas hebben hier schijnbaar de nacht doorgebracht, en nu zijn zij met de gazetten lopen.”

Meisje op perron
Vele tienermeisjes brachten de nacht door in het station, hopende op een exemplaar

Marina Goossens gaat verder: “Van mijn oudere broer, die een goeie vriend van TC is, wist ik dat hij vandaag in de krant zou staan. En stom dat ik ben, heb ik dat doorverteld. Stom, stom stom!!!. Ah, den TC. Vroeger zag ik hem elke dag in het Leuvense. Toen ik van school kwam bleef ik aan zijn raam staan, hopende een blik van hem op te vangen. Maar sinds dit jaar is hij weg. Naar het verre buitenland. En dan die buitenkans in de gazet.” Een volgende huilbui wordt ons geschonken. Toen we Marina troostten met de melding dat geen foto werd gepubliceerd klaart zij zichtbaar op.

"Toch nog een geluk bij een ongeluk", snikt ze, naar adem happende.

Hoe de pendelaars, die het vandaag zonder hun krant moeten stellen, opnemen, wordt verwoord door Prudent Verbeke: “Ah, dan zullen wij vandaag eens de Joepie lezen.”

De redactie van De Standaard laat terloops nog weten dat geen extra oplage zal worden gedrukt, doch dat men steeds terecht kan op de website.(rw)